Sudahkah Kita Mengenal Nama Para Isteri Tercinta Nabi Kita

Mencintai dengan tulus, menganggap isteri-isteri Rasulullah sebagai ibunda kita, dan melakukan pembelaan terhadap kehormatan mereka, itu semua adalah bagian dari akidah Ahli Sunah wal Jama’ah.

Tidak sampai disitu, kita meyakini sepenuhnya bahwa mereka adalah isteri-isteri tercinta Nabi Muhammad ﷺ di dunia dan di akhirat kelak. Mereka akan membersamai beliau hingga ke Surga.

Andai ada yang menghina atau melemparkan tuduhan dusta kepada seorang wanita muslimah, sudah pasti anak dari wanita itu akan membela dan menjaga kehormatan ibunya sebagai bentuk cinta anak kepada 
ibunya.

Lantas bagaimana dengan kehormatan wanita 
muslimah dan shalihah yang Allah menjadikannya ibu dari seluruh kaum muslimin dan isteri dari Nabi tercinta kita!? Tentu cinta, penghormatan, dan pembelaan kita lebih ditekankan lagi.

Demikianlah sikap kita terhadap para isteri Nabi ﷺ, tanpa terkecuali. Dan ini adalah hal yang disepakati kaum muslimin dari dahulu hingga sekarang.

Sebagai tambahan faedah, Khadijah dan Aisyah adalah dua sosok isteri terbaik yang sangat dicintai oleh Nabi kita. Khadijah meraih predikat sebagai wanita pertama yang beriman. Ditambah dengan pengorbanannya 
yang sangat besar untuk Rasulullah di masa awal dakwah beliau, hal itu mengantarkannya untuk menjadi isteri yang memiliki ‘tempat’ paling istimewa di hati sang nabi.

Begitu pula Aisyah, isteri Nabi ﷺ yang meraih cinta mendalam dari Nabi kita dimana beliau wafat di pangkuannya. Disamping itu, Aisyah merupakan isteri beliau yang paling berilmu, banyak meriwayatkan hadis Nabi, dan paling dihormati oleh kaum muslimin.

Perlu diketahui pula bahwa nama asli dari Ummu Salamah adalah Hindun. Sedangkan nama asli Ummu Habibah ialah Ramlah.

Isteri terakhir yang dinikahi oleh Nabi Muhammad ﷺ adalah Maimunah. Dan ketika Nabi wafat, beliau meninggalkan 9 isteri (Khadijah dan Zainab binti Khuzaimah wafat sebelum Nabi).

Zainab binti Jahsy adalah isteri Nabi yang pertama wafat menyusul beliau. Adapun isteri yang paling akhir wafat adalah Ummu Salamah رضي الله عنهن. Hal ini sebagaimana Ibnu Qayyim terangkan dalam bukunya 
Zad Ma’ad.

Berikut nama kesebelas isteri Nabi Muhammad ﷺ yang perlu diketahui.InsyaAllah mudah diingat. Semoga bermanfaat.


#alukatsir

0 komentar:

Posting Komentar

My Instagram